Menu

agenda & nieuws

Michelle (Obama) draagt Murielle (Scherre) (22.11.18)

Murielle Scherre, oud-studente mode, postte op de Instagrampagina van haar lingeriemerk La Fille d’O een foto uit de Amerikaanse editie van Elle. Daarop poseert een stralende Michelle Obama in de transparante body met lange mouwen die La Fille d’O vier jaar geleden voor Ann Demeulemeester ontwierp. De body, die volledig in België is gemaakt, is al die tijd in de permanente collectie gebleven. ‘Het is een van de stukken waar ik meest trots op ben’, zegt Scherre, ‘omdat we hem voor zo’n legendarisch Belgisch huis mochten maken, en omdat het een classic is geworden.’

Altijd meegenomen, zo’n celebrity endorsement, al durft Scherre niet te gokken of de foto haar nieuwe klanten zal opleveren. ‘De mensen die al klant zijn bij ons, vinden het over het algemeen belangrijker of iemand iets te vertellen heeft, dan of ze bekend is. We krijgen andere reacties op de foto van Michelle Obama dan toen Kim Kardashian dezelfde body droeg.’

Na jaren mediaervaring is ze zelf voorzichtig met fandom: ‘Ik heb Michelle nog nooit ontmoet en je weet niet of iemand sympathiek is tot je in hun ogen hebt gekeken: hoe iemand in de media overkomt en in het echt, dat zijn twee verschillende indrukken. Zij en haar man hebben in elk geval het een en ander verwezenlijkt.’

Kopen, niet krijgen

De foto was een verrassing. ‘Wij geven geen gratis stukken aan influencers. De stiliste van Elle zal de body uitgekozen hebben en die moet Michelle Obama bevallen zijn. Toen Rihanna werd gefotografeerd in een van onze bh’s, had ze die bij het warenhuis Selfridges in Londen gekocht. Dat weten we omdat Selfridges zelf het bericht had gepost dat zij bij hen was komen winkelen. Juliette Lewis: zelf gekocht. MIA koopt elke keer dat ze in België is van elk model één stuk, dat is altijd een megabestelling.’

Ze heeft de fotoreportage gesignaleerd op Instagram, maar speelt ze niet prominent uit. ‘Ik heb de foto op onze Instagram Stories gezet, niet op onze feed, omdat we daar een vrij strak fotografiebeleid hebben, ik streef naar een bepaalde eenvormigheid. Als klanten foto’s sturen waarin ze onze ontwerpen dragen, dan zet ik die ook op de Stories. Graag zelfs, omdat ik graag tegen het dogmatische schoonheidsideaal inga met een constante stroom van heel diverse vormen van schoonheid.’

Dus staat Michelle Obama nu tussen een heleboel andere ‘gewone’ vrouwen. Misschien moet Scherre haar contacteren voor het project dat ze nu opzet. ‘Ik ga korte interviews filmen met interessante vrouwen die ons merk dragen. De eerste documentaire zal over Meghan Remy gaan, de zangeres van US Girls. Als Remy spreekt, dan kan je niet anders dan luisteren. Dat wil ik graag delen met alle vrouwen van vandaag.’

Bron: De Standaard

nieuws

archief