agenda

agenda & nieuws

04.03.21—19:00    KASKlezing Taus Makhacheva Online lezing

Mysteries en mythen zijn een terugkerend element in het werk van Taus Makhacheva. Op zoek naar verhalen start Makhacheva projecten waarin ze verschillende persoonlijkheden en werelden samenbrengt. Hoe ontstaat cultuur, of beschavingen, en wat gebeurt er als tradities met elkaar in contact komen? In veel gevallen begint haar zoektocht bij de kunstgeschiedenis, maar zonder zich te richten op een bepaald canon, een bepaalde periode of een bepaalde geografische plaats. Het is een geloof in een algemene onderlinge verbondenheid dat haar praktijk kenmerkt en stuurt. Wat vertellen de dromen, waanideeën of uitvindingen van vergeten mensen en culturen ons en wat is hun relevantie voor de huidige generaties? Makhacheva laat zien dat kunstgeschiedenis niet statisch is, maar in haar handen een vloeibaar geheel dat nieuwe betekenis kan krijgen. In veel gevallen komt die betekenis niet alleen uit 'de handen' van Makhacheva; ze werkt samen met studenten, schrijvers, geluidskunstenaars, juweliers, beeldhouwers, architecten en kostuumontwerpers. Makhachevas neemt daarbij de rol van katalysator op zich, die een chemische reactie teweegbrengt waaruit verschillende uitkomsten vorm krijgen.

Dit is geen zuiver kritische of analytische benadering, maar evenzeer humoristisch en speels, waarbij culturele conventies of genderrollen in vraag worden gesteld. In haar bekende video Tightrope draagt koorddanser Rasul Abakarov, een vijfde generatie afstammeling van een Dagestaanse dynastie van koorddansers, schilderijen en werken op papier die verband houden met de geschiedenis van de Dagestaanse beeldende kunst vanaf de tweede helft van de 19e eeuw tot het einde van de 20e, van de ene berg naar de andere aan een touw over een klif. Tijdens deze oefening vervangen de werken de evenwichtsstok. Van een lineaire opstelling aan de ene kant van de berg worden de werken naar een kubusachtige structuur gebracht - een 'kubus', die herinnert aan modernistische kunstruimtes. Abakarov 'voert' de cultuur van Dagestan op, terwijl hij tegelijkertijd de modernistische schilderkunst van Dagestan op de andere berg opnieuw ordent. De werken zijn geselecteerd door Makhacheva en dateren uit de 19e eeuw, tot het jaar 2000. Een periode waarin Dagestan na de verovering deel ging uitmaken van het Russische Rijk, en het socialistisch realisme de overheersende stijl werd tijdens het Sovjettijdperk. Daarnaast latere experimenten die doen denken aan popart of abstract expressionisme. De door Makhacheva gekozen periode visualiseert een bepaalde geschiedenis van de moderne kunst in Dagestan, die tijdens Tightrope wordt herschreven door de fysieke handeling van het herschikken. Tightrope roept vragen op over het centrum en de marge van de kunstgeschiedenis en de zichtbaarheid en onzichtbaarheid van bepaalde historische en kunsthistorische vertellingen boven andere die in het museum aanwezig zijn. Kunstgeschiedenis is niet neutraal, maar kan worden herschreven, of op zijn minst herschikt. Het is een organisme in de hand van de bezieler, de kunstenaar of de koorddanser.

Haar werk wordt wereldwijd getoond. Ze nam deel aan, onder andere: De Yokohama Triënnale (2020), Lahore Biennial (2020), Kaunas Biennial (2019), Lyon Biennial (2019), Riga Biennial (2018), Liverpool Biennial (2018), Manifesta 12 in Palermo (2018), Yinchuan Biënnale (2018), Biënnale van Venetië (2017), Garage Triënnale van Russische Hedendaagse Kunst (2017), Shanghai Biënnale (2016), Biënnale van Kyiv (2015), Biënnale van Sharjah (2013), Biënnale van Moskou (2011).

Ze had solo- en groepstentoonstellingen in: Centre Pompidou (Parijs); KADIST Art Foundation (Parijs, San Francisco; MuHKA (Antwerpen); Sharjah Art Foundation (Sharjah); Tate Modern (Londen); Tretyakov Gallery (Moskou); Uppsala Konstmuseum (Uppsala); Van Abbemuseum (Eindhoven).

Praktisch

Reserveer je plaats in het ZOOM webinar via Eventbrite (link hieronder). Je krijgt dan de link automatisch toegestuurd. Na de lezing is er tijd voor vragen. Uitgesteld kijken of later inpikken kan via ons youtubekanaal.

Taus Makhacheva, Charivari, 2019, mixed media installation, sound  Architect: Maria Serova  Text: Alexander Snegirev  Costume design: Panika Derevya  Commissioned by YARAT Contemporary Art Space  Courtesy of the Artist  Photo: Pat Verbruggen

Taus Makhacheva, Charivari, 2019, mixed media installation, sound Architect: Maria Serova Text: Alexander Snegirev Costume design: Panika Derevya Commissioned by YARAT Contemporary Art Space Courtesy of the Artist Photo: Pat Verbruggen