Menu

agenda

afgelopen evenementen

agenda & nieuws

10.12.20—20:00    Uitgesteld: KASKlezing Anne Daems ONLINE lezing

Op vraag van Anne Daems zal deze lezing uitgesteld worden naar een latere datum.

Anne Daems maakt foto’s, video’s, ruimtevullende installaties en tekeningen. In haar werken worden details van het alledaagse leven, onopvallende handelingen en gebeurtenissen op de voorgrond geplaatst. Met microscopische precessie benadert Daems haar onderwerpen, ontleedt deze en ‘vult’ met de losse delen de tentoonstellingsruimte. Haar onderwerp kan een onbekende voorbijganger zijn die ze op straat passeert, maar evengoed het leven in haar tuin, of die van haar vader.

Ze neigt ernaar de chaotische wereld rondom haar te ordenen en is zich tegelijkertijd bewust van de onmogelijkheid- of misschien onzinnigheid van deze handeling en glimlacht hier om. Zo turft en documenteert ze vrouwen in bondmantels met gouden ringen en papierentassen van luxemerken die ze ziet voorbijlopen. Daems zoomt in op de tassen. Kleurrijke tassen worden kleurrijke rechthoeken, die zich afzetten tegen het warme bruin van de bontjassen. Ze brengt het beeld terug tot een spel van abstracties. De werken lijken te refereren aan iconen uit de Minimalkunst, maar dan wel met de aantrekkingskracht van een modefoto.

In de recente serie en gelijknamige tentoonstelling; De naaktslak had een vergeet-me-nietje in zijn mond, toont ze aquarellen van bloemen naast die van slakken die zich richting bloemen begeven. Gepresenteerd op tafeltjes, die laag op de grond staan waarop naast de tekeningen, wellicht voor diezelfde slakken, ook ongebakken, gekleide kommetjes compost en groenafval staan. Doet het aquarelleren denken aan hobby’s van de burgerlijke middenklasse, de opstelling van de tafeltjes met de kommetjes, lijken te refereren naar de Japanse theeceremonie en zo misschien naar de Japanse natuurethiek. In de tekst die de tentoonstelling bij de Antwerpse galerie Micheline Szwajcer begeleidde, merkt Dirk Pultau op dat “(…) Zo laat ze de beeldidylle van de tuin langzaam in een micro-dystopie, een contra-idylle kantelen waarin schoonheid en afval, decoratie en geweld, verbloeming en verrotting elkaar hebben aangetast.”

Anne Daems (°1966) studeerde fotografie aan Sint-Lukas in Brussel. Nadien volgt ze een opleiding aan de Rijksacademie in Amsterdam. In 1999 won ze de Prijs Jonge Belgische Schilderkunst, de huidige Belgian Art Prize. Sindsdien toonde ze haar werk in verschillende nationale en internationaal tentoonstellingsplekken waaronder in De Pont Museum; Tilburg, The Drawing Center; New York, Tokyo Opera City Gallery; Tokyo, Museum Ludwig; Keulen, Witte De With; Rotterdam, Laura Bartlett Gallery, Londen en Nicole Klagsbrun Gallery, New York. Het afgelopen jaar had ze een solo tentoonstelling in 3A Gallery, New York en bij Micheline Szwajcer in Antwerpen die haar werk vertegenwoordigd. Daems woont er werkt in Brussel en geeft les aan Sint Lucas in Antwerpen.

Anne Daems, De naaktslak had een vergeet-mij-nietje in zijn mond, 2019 56,5 x 76,5 cm, potlood, aquarelverf op papier

Anne Daems, De naaktslak had een vergeet-mij-nietje in zijn mond, 2019 56,5 x 76,5 cm, potlood, aquarelverf op papier